Strandskyddsdomar.se

Strandskyddsdomar.se drivs av länsstyrelserna och är en samling referat av avgöranden från i första hand MÖD (Mark- och miljööverdomstolen). Här hittar du avgöranden där domstolen tillämpat 7 kapitlet i miljöbalken (lydelse efter 30 juni 2009). Det finns även ett urval MÖD-avgöranden där lagen tillämpats i äldre lydelse. Du kan också hitta regeringens avgöranden om upphävande av strandskydd genom bestämmelse i detaljplaner till och med 2019-12-31. Avgöranden där talerätt eller andra processrättsliga frågor behandlats finns inte med i samlingen.

Samlingen är för närvarande uppdaterad till och med 2023-06-31, uppdateringar sker i regel 1 till 2 gånger per år.

Befintligt stängsel får dispens för del av sträckning när tomtplatsens utbredning avgjorts

Målnummer: 

Datum: 

Referatnummer: 

En kommun medger dispens i efterhand för uppförande av ett 120 meter långt och 120 cm högt staket intill gräns mot granne. Skälet för dispensen anges till att området tagits i anspråk på ett sådant sätt att det saknar värde för strandskyddets syften.

Länsstyrelsen överprövade kommunens dispens och kom efter fältbesök fram till att en sträcka av staketet låg inom hemfridszonen för bostadshuset men resterande del låg utanför. Länsstyrelsen upphävde därför kommunens dispens för den del av staketet som de bedömde låg utanför hemfridszonen. Ett staket hindrar och avhåller typiskt sett allmänheten från att röra sig fritt i området.

Länsstyrelsens beslut överklagas till Mark- och miljödomstolen. I MMD framförs uppgifter om att länsstyrelsen 1987 meddelat dispens för nytt fritidshus och att man då angett att ”Som tomt, i naturvårdslagens mening, får endast tas i anspråk fastigheten X. Med tomt avses i naturvårdslagen den ”hemfridszon” kring en byggnad som inte är tillgänglig enligt allemansrätten.” MMD bedömer att därmed så får hela fastigheten anses vara ianspråktagen som tomt och fastställer kommunens beslut att medge dispens för staketet.

MÖD: Mark- och miljööverdomstolen går istället på länsstyrelsens tolkning av det äldre beslutets angivande av vad som får tas i anspråk som tomt. De anser att det som avses är bara hemfridszonen kring fritidshuset. Vidare delar MÖD länsstyrelsens bedömning att en del av staketet står inom det som får anses vara tomtplats, där kan dispens medges med det särskilda skälet att platsen redan har tagits i anspråk. I övrigt anser MÖD att särskilda skäl för dispens saknas. De bedömer inte heller att en nekad dispens för det redan uppförda stängslet är oproportionerligt och fastställer länsstyrelsens beslut att upphäva dispensen för del av staketet.

Rättsfallskommentar (red): Här kan man fundera över varför det krävs dispens för att uppföra ett staket inom tomtplats. Normalt sett bör det väl inte hindra eller avhålla något mer än vad själva tomtplatsen och hemfridszonen gör. Upplevelsen på platsen kan måhända ha varit avgörande, och att staketet som uppförts inom tomtplatsen kan måhända medfört en viss ytterligare avhållande effekt även utanför stängslet.

Mål: M 5024-22 (pdf) öppnas på Mark- och miljööverdomstolens webbplats.